Dagelijks leven

Bij de discussie over de vraag waarom vakken als natuurkunde steeds minder populair (lijken te?) worden en wat daaraan te doen is, valt vaak de term ‘aansluiten bij het dagelijks leven’. Dit leidt dan tot tenenkrommende voorstellen als ‘rekenen aan stofzuigers ipv race-auto’s om meer meisjes voor techniek te interesseren’. Wat is er in ’s hemelsnaam leuk aan een stofzuiger?

Dinsdag, bij de eerste les van het PMN in mijn observatieklas, vertelde de docent W iets over relativiteitstheorie, dat niet in het project zit, maar naturlijk ook ‘moderne natuurkunde’ is. Hij vertelde eigenlijk alleen wat verschijnselen, dat licht altijd even snel gaat, onafhankelijk van de snelheid van de bron, dat (daardoor) je een rood stoplichtals groen ziet als je maar hard genoeg gaat, dat dingen korter worden als ze snel bewegen, en de tweelingparadox. De leerlingen reageerden eigenlijk heel enthousiast, “hè? hoe kan dat nou!” “waarom doen we dat niet, meneer?” etc. Hij had een boekje ‘Einstein voor beginners’ bij zich dat ogenblikkelijk door een meisje geleend werd. Hij vertelde me later dat hij, telkens wanneer hij dat boekje meenam naar een klas, hij het kwijt was. Gisteren had zijn leerlinge het trouwens al weer uit.

Ik vertelde hierover aan mijn begeleider. Die herinnerde zich toen, dat op de afgelopen ESERA-conferentie iemand een gerelateerde opmerking maakte. Zij had in Noorwegen een onderzoek gedaan naar wat leerlingen zelf als relevant voor hun dagelijks leven beschouwen. Dat bleek juist relativiteitstheorie en quantummechanica te zijn!

En eigenlijk vind ik dat ook wel logisch. Zeg nou zelf: waar ben je als puber meer mee bezig: met het doorrekenen van je brommer (stofzuiger?), of met de vraag hoe de wereld, het heelal voor mijn part, in elkaar zit, en wat jouw plaats daarin is?

(Hieronder de reacties zoals ze destijds, op het oude blog verschenen)

Beernd:Hee Florine, helemaal niet om vervelend te doen, hoor, maar waarom schrijf je dit soort dingen niet in de krant? Te beginnen met het NTvN… :-)
Want dit is mooi spul…

24 oktober 2003 @ 11:26

Florine:Nou, wie weet. Dit is nog maar een eerste gedachte. Maar we hadden het gisteren ook al over een provocerend getiteld artikeltje (Relativiteitstheorie sluit het beste aan bij leefwereld van leerlingen). En dat kan vast wel (ook) in het NTvN. :-) Maar ik beloof nog even niks.. ik zal het erover hebben. :-)

24 oktober 2003 @ 11:40

Frank:Klinkt als een spannende stellingname. Ik ben wel benieuwd via welke route die leerlingen denken dat quantummechanica (stug vasthouden aan de oude spelling :O) en relativiteitstheorie meer bijdragen aan hun dagelijks leven?
Is het niet de status die kennis over die onderwerpen op zou kunnen leveren als zijnde ‘zeer moeilijke onderwerpen’?

31 oktober 2003 @ 09:55

Florine:Nou nee, volgens mij gaat het puur om ‘willen weten hoe de wereld in elkaar zit’. Daarom is bv. Discovery Channel ook zo populair.

31 oktober 2003 @ 11:01

