Authentieke discussie

Hier op het Cd-beta hebben we het vaak over ‘authentieke praktijken’ waar je je onderwijs op zou kunnen (of moeten?) baseren. Nou komt dat woordje authentiek wel meer voor in onderwijsland. Ik vond de volgende discussie over wat dat eigenlijk betekent, ‘authentiek’, in het bijzonder als het over leren gaat. Tom Kooij vraagt zich af wat een authentieke leeromgeving voor pakweg vwo-natuurkunde zou kunnen zijn. Hij verwijst naar een postje van Sybilla Poortman, en vooral de reacties daarop, waarin de vraag werd opgeroepen wat authentiek eigenlijk betekent. Heeft het vooral met ICT-leeromgevingen te maken, die nadrukkelijk ‘authentiek’ moeten zijn? Is het niet hetzelfde als betekenisvol? Dit lokt een volgend postje van Sybilla uit: het zijn geen synoniemen, iets kan best authentiek en tegelijk niet betekenisvol zijn. Rino Zandee gaat verder op zijn eigen blog, concludeert dat authentiek misschien een noodzakelijke maar dus geen voldoende voorwaarde is voor betekenisvol. Daarnaast lijkt het hem een modewoord uit het ‘nieuwe leren’.

Hm, jaja, nou. Een paar ideetjes.

Eerst maar eens authentiek volgens Van Dale:

au·then·tiek (bn.)

1 gelijk aan het origineel
2 echt en daardoor betrouwbaar

Volgens mij spelen beide betekenissen hier mee. ‘Het origineel’ is zoiets als de echte grote-mensenwereld, en iets in het onderwijs is authentiek als het gelijk is aan iets in de grote-mensenwereld. Dan is het echt, en dan heb je er ook wat aan, is het betrouwbaar.

In (de verschillende varianten van) het nieuwe leren gaat het over ‘op ’n authentieke manier iets leren’. Op een ‘(gelijk aan het) originele’ manier, dwz de manier waarop dat ‘in het echt’ gaat, leren wat je zelf wilt weten, spontaan, vanzelf, zonder dat een boek, curriculum of docent je iets oplegt.

Een authentieke leeromgeving is een leeromgeving die gelijk is aan de originele (werk)omgeving, waarop die gemodelleerd is. Is natuurlijk nooit helemaal het geval, maar bij bv. de werkplaats op de timmeropleiding kom je een heel end. Voor havo/vwo-natuurkunde kan ik er zo geen bedenken.

Wat misschien wel zou kunnen is een op een authentieke praktijk gebaseerde lessenserie. Dat is in elk geval wat mijn collega’s proberen te bereiken, met de gedachte dat dit leidt tot betekenisvol (daar is-ie weer) onderwijs waar je echt iets van leert. Het idee is dat in zo’n authentieke praktijk alle handelingen in dienst staan van het doel, dus betekenisvol zijn. Bijvoorbeeld: klimaatwetenschappers proberen veranderingen in het klimaat te voorspellen door computermodellen van het klimaat te maken. Als je nu zo’n praktijk kunt simuleren in de klas, door leerlingen een vergelijkbaar doel te geven (we gaan proberen klimaatveranderingen te voorspellen) en ze vergelijkbare handelingen te laten uitvoeren, dan zijn die handelingen voor hen ‘vanzelf’ betekenisvol. Dat wil zeggen, de leerlingen begrijpen het doel en kunnen in grote lijnen inschatten op welke manier dat bereikt zou kunnen worden. Het lijkt nog het moeilijkste te zijn om de ‘betekenisvolheid’ van de handelingen te behouden bij het ‘didactiseren’ van de praktijk.

Advertisements

  1. bart

    De precieze betekenis van ‘authentiek’ is me nog niet helemaal duidelijk nu ik de volgende zin tegen kwam:
    “It’s an authentic replica of a 19th century original.”
    Wat is het verschil tussen authentieke replica’s en namaak-replica’s?
    Wat is het verschil tussen authentiek en origineel?

  2. ’t Is toch heel eenvoudig!
    Een authentieke replica is gelijk aan het origineel, en een niet-authentieke replica is dat niet. Een namaak-replica is een replica van een replica. :-)

  3. Bij discussies over bloggen in de klas komt dat ‘authentiek’ ook vaak om de hoek kijken.
    Als je blogt hou je rekening met een ‘authentic audience’.
    En kennelijk is dat toch verschillend van juf en klasgenoten of voor je rapport.
    Ik heb gemerkt dat basisschoolleerlingen het in ieder geval spannend vinden als ze binnen een week 80 keer gelezen zijn. Door mensen die ze niet kennen.
    En dat leerlingen zich meer schamen voor spellingsfouten.
    Omdat het echter is dan een gewoon opstel.

  4. Dat geldt niet alleen voor basisschoolleerlingen, hoor: ik vind het ook spannend dat ik gelezen wordt door mensen die ik niet ken! :-)

  5. Shirley

    I liked this site, it’s neat. Good job! Please visit my homepage too:

Reacties zijn gesloten.