TASP – Aquarium

Het valt nog niet mee om de gewoonte van het bloggen weer op te pakken… wat schreef ik ook al weer zoal? Oja: de dinsdagmiddag-wetenschapspoëzie!

Ik heb een agenda van Plint, bekend van hun poëzieposters. Op een van die posters (en in mijn agenda bij week 42) staat het volgende gedicht van K. Schippers.

De invloed van matige wind op kleren

Ga je naar het
strand? Mag
ik als je terug-
komt het zand
uit je schoenen
voor de bodem
van mijn aquarium?

Dit roept (bij mij) gedachten over modellen op. Een model is iets wat je bouwt of je voorstelt dat in bepaalde opzichten lijkt op datgene wat je wilt modelleren, en in andere opzichten niet. Bijvoorbeeld een poppenhuis: dat lijkt in de opbouw op een echt huis, met muren, een dak, verschillende kamers met deuren ertussen, maar het is veel kleiner dan een echt huis, en van andere materialen gemaakt. Door die overeenkomsten kan je een model gebruiken om iets te vertellen of te onderzoeken over het origineel, en door de verschillen is dat gemakkelijker dan wanneer je het origineel zou gebruiken.
Als je je aquarium enigszins ernstig neemt als model van de zee, dan zorg je ervoor dat het zoveel mogelijk eigenschappen gemeen heeft met de zee. In het bijzonder: dat het zand op de bodem overeenkomt.

