Workshop podcasten (2)

De vorige keer, toen ik ziek was, ging het niet door vanwege die kraan die op het gebouw viel tijdens het voorstelrondje. (Van de workshopdeelnemers kwam iedereen gelukkig met de schrik vrij.)

Nu (gisteren, ondertussen) zitten we in een zaaltje van het jbi zonder internetverbinding, helaas. Live-bloggen is er dus niet bij…
Toch een paar observaties. Immers, je hebt een weblog of niet, en ik heb het zelfs even genoemd bij het voorstellen.

Veel deelnemers werken bij het ivlos, als onderwijskundige of lerarenopleider, anderen willen misschien iets met podcasts in hun universitair onderwijs gaan doen, of zijn gewoon nieuwsgierig. Een groot deel van de tijd gaat het natuurlijk over allerlei ‘technische’ dingen: hoe werkt het programma, wat is nu eigenlijk een podcast, wat is rss, wat is iTunes, waar vind ik een podcast over een bepaald onderwerp, waar laat ik mijn eigen podcast, moet je een ipod hebben of niet, … ? (Zie bijvoorbeeld de bookmarks van Renée Filius, de workshopleider.)

Het tweede deel van de workshop ging over de vraag welke mogelijkheden er zijn om podcasts (op een zinnige manier) te gebruiken in het onderwijs. De bijzonderheden van een podcast zijn: het is een downloadbaar geluidsbestand, vaak algemeen toegankelijk, en meestal onderdeel van een serie waarop je je kunt abonneren. Als dit aansluit bij je onderwijs, of iets toevoegt, dan kan het zinnig zijn ze te gebruiken.

  1. Je kunt bijvoorbeeld studenten een podcast laten maken in plaats van (of in aanvulling op) een werkstuk of presentatie. Zinnig als geluid een rol speelt in het onderwerp, of als oefening in radiomaken. Het openbare karakter kan ook motiveren – zie leerlingen die op een weblog schrijven: dit is echt, mensen lezen het, nu moet het wel goed zijn.
  2. Je kunt er een maken tijdens een wandeling of excursie, als verslag. Of juist een rondleiding die mensen kunnen beluisteren terwijl ze buiten wandelen.
  3. Je kunt een hoorcollege als podcast ‘uitzenden’, voor studenten die er niet live bij kunnen zijn, of om aankomende studenten een beter beeld te geven van het college.
  4. Je kunt uitspraak- of luisteroefeningen podcasten.

Meer ideeën?

  1. Als programma zou je ook Garageband kunnen gebruiken. De recente versie heeft een podcast modus als ik me niet vergis. En dit gaat natuurlijk alleen maar op als een mac hebt. Deze komen standaard met en microfoon. Als is een losse microfoon misschien wel handiger voor de kwaliteit van het geluid.

    Groetjes
    Evert

  2. Ha ik ben gespot door wordpress dus het is taichiquan.wordpress.com voor stuktjes over tiach geschreven op mijn mac-je. Nu maar rap al die stukjes er op zetten.
    groetjes
    Evert

  3. Hee wat goed een eigen blog! :-) Ik ga meteen kijken. (Nu nog even je screen name aanpassen zodat je niet overal taichiquan heet….)

    Er was inderdaad iemand op de workshop die met GarageBand aan de slag ging. En de ingebouwde microfoon van mijn ibookje was niet eens zo slecht – er zit geen microfoon-ingang op, dus ik moest wel, en ondanks al die omgevingsgeluiden ging dat nog wel. Maar een losse zal wel beter zijn ja.

Reacties zijn gesloten.