TASP – QED

Deze week een meer wiskundig getint gedicht. Uit m’n hoofd, dus zonder titel want die weet ik niet meer…

Een bolleboos sprak laatst met zwier
gewapend met een vel A5:
Er is geen allergrootst getal,
dat is wat ik bewijzen ga.
Want stel dat ik u zou bedriegen
en hier een potje stond te jokken,
dan ik zou zonder overdrijven
het grootst hier kunnen op gaan noemen.
Maar dan zegt u vast heel gemeen:
vermeerder dat getal met twee!
En zien we zeker en gewis
dat dit toch niet het grootste was.
Zo gaan we dan nog door een poos,
totdat u ziet: ’t is onbegrensd!
Zo gaan, sprak hij voor hij bezwijmde,
bewijzen uit het ongedichte.

Uit: Wis- en natuurlyriek, Drs.P en Marjolein Kool, 2000, Nijgh & van Ditmar.

  1. Wilfred

    Dat laatste woord is zo vreselijk flauw. Wel grappig.

  2. Wat grappig, ik las hem gisteren in de bundel “Van de zotten” en wilde hem ook al op onze site zetten. Je mist trouwens twee regels (maar volop respect voor uit het hoofd kennen) en de titel is domweg “Bewijzen”.

  3. Heel erg leuk! :D Ik ga dat boekje maar eens kopen denk ik…

  4. Hij is grappig…
    Doet me denken aan “Sint Dracus en de Joor” (niks wiskunde, wel taalverhaspelen) en de bok die machtsverhief en worteltrok :)

  5. Jaaah, Sint Dracus en de Joor! :-) Die is ook leuk. Ik kan me goed voorstellen dat ie je eraan doet denken. En de bok uit Siddeburen ken ik nog uit mijn Wiskundeboek op school (Getal en Ruimte).

  6. Pingback: TASP - de Siddebuurse bok « Qulog 2.0

  7. Pingback: TASP - Computer Science edition « Qulog 2.0

  8. Pingback: More new features and a belated TASP « Qulog 2.0

Reacties zijn gesloten.