Computerondersteund onderwijs (en games?)

Zoals ik eerder al schreef ben ik op zoek naar werk dat beter bij mij past dan het onderzoek waar ik me de afgelopen jaren mee bezig hield. Een paar van de trefwoorden die steeds terugkwamen zijn onderwijs en ‘nieuwe technologie’. Sinds vorige week loop ik stage bij het CPIO ofwel mijn collega Elly, die computerondersteund onderwijs maakt voor de faculteit het departement Biologie van de UU. Zo kan ik wat leren, iets concreets doen en uitproberen of ik het echt leuk vind, of alleen een leuk idee.

inside authorwareIk ben mij nu door een handleiding Authorware heen aan het werken, en tegen de tijd dat ik daar (een beetje) mee overweg kan, ga ik me storten op een echte onderwijsmodule, waarschijnlijk een over biologische technieken die worden gebruikt om genetisch materiaal te manipuleren (zoals DNA-fingerprinting en micro arrays).

En wellicht ga ik, om mij nog wat breder te orienteren, naar het (gratis) SAGANET Seminar “Gaming en Game-opleidingen” op 10 mei in Breda. Games zijn hip, immers, ook of juist in onderwijsland. Ik zou verwachten dat daar wel meer Nederlandse edubloggers zullen verschijnen… misschien ter herkenning nog gauw dit shirtje aanschaffen?

i’m blogging this

Update: ik ga niet, het gaat me iets teveel over game-opleidingen en te weinig over games-in-het-onderwijs.

  1. Wilfred

    Zou je nou echt klassieke mechanica beter begrijpen als je veel planetpenguinracer oid zou spelen? Nou ja, veel plezier en hopelijk krijgen we een verslag te lezen.

  2. Hm, als het zo simpel was…
    Als ik ga, zal ik wel een verslag schrijven.

  3. @Florine,
    Misschien is de internationale ISAGA-conferentie in juli (9 t.m. 13 juli) interessant voor je. En ja, Wilfred, ik denk dat het mogelijk is om door het spelen van games meer inzicht te krijgen. Vermoedelijk niet met Penguinracer, maar wel met speciaal voor dat doel ontwikkelde serious games. Van een spel als The Incredible Machine hebben heel veel mensen al het nodige geleerd over mechanica!

  4. Bedankt voor je reactie, Margreet! Ik zal de website van de conferentie eens bestuderen…
    En die ongelooflijke machines zien er leuk uit ja! Niet dat je de hele cursus klassieke mechanica er mee kunt vervangen, maar het kan denk ik wel helpen om een beter gevoel te krijgen voor wat er allemaal kan gebeuren in mechanica-problemen.

Reacties zijn gesloten.