Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid

De Wiskundemeisjes linken naar een opiniestuk over de vraag waarom maar weinig vrouwen in de wiskunde en betavakken te vinden zijn.

Antwoord van Philip Greenspun: wetenschap is een harde wereld, je moet er heel hard en lang werken voor niet zo veel geld, als je überhaupt al een baan vindt. Vrouwen gaan daarom liever de medische of juridische kant op, waar meer werk is voor meer geld.

Nou klinkt dat natuurlijk heel mooi: vrouwen zijn gewoon verstandiger dan mannen. En ze willen nou eenmaal geen wetenschap doen, ze zouden het wel kunnen, en misschien vinden ze het ook wel interessant maar de randvoorwaarden zijn niet goed.

Klinkt mooi, maar ik geloof er niet zoveel van. Als vrouwen carrièrekansen en salaris zoveel belangrijker vinden dan mannen, waarom zijn er dan zoveel vrouwen in beroepen met slechte carrièremogelijkheden en een laag salaris, en zoveel mannen in de Raden van Bestuur?

Als vrouwen minder belang hechten aan hun inhoudelijke interesses en meer aan een grote kans op een goede baan waarom kiezen ze dan (als ze toch in de bètahoek terechtkomen) vaker voor wiskunde of sterrenkunde dan voor werktuigbouwkunde of elektrotechniek?

En dan nog iets: kiezen voor een bètastudie is niet hetzelfde als kiezen voor de wetenschap. De meeste bèta’s komen uiteindelijk helemaal niet in de wetenschap terecht, maar in het bedrijfsleven, in goeie banen bij Shell enzo. Dus hoe verklaart dit dan de (lage) aantallen meisejes met een Natuurprofiel op school, en (nog lagere) aantallen die een ‘harde’ bètastudie kiezen?

Nee, in een cultuur waar grappen zoals deze gemaakt en meteen begrepen worden, kan ik wel wat andere redenen bedenken waarom vrouwen niet voor bèta kiezen.

Advertisements

  1. Machiel

    Opvallend verschijnsel uit een derde klas natuurkunde. Drie meisjes die tussen de 7 en de 8 gemiddeld staan twijfelen of ze wel een NG profiel moeten kiezen omdat ze de laatste SO erg moeilijk vonden. Ik denk dat zeker twee van de drie geen natuurprofiel kiezen als ze voor deze SO een (zware) onvoldoende halen. Terwijl de jongens in deze klas, die voor een natuurprofiel gekozen hebben, en tussen de 5 en de 6 staan, en de SO volgens eigen zeggen ook niet goed gemaakt hebben, geen enkele twijfel hebben over de juistheid van hun keuze. Wat zou een oorzaak kunnen zijn voor dit verschil? Ik weet het niet.

  2. Of zoals mijn wiskundeleraar (meneer de Haas) zei over de keuze tussen (toen nog) wiskunde A en B: “jongens zeggen: je kiest B, tenzij je echt geen wiskunde kan, dan doe je A. meisjes zeggen: wiskunde, nou A, eventueel, en als je nou heel erg goed bent, kan je misschien B doen”. Hij maakte duidelijk dat dat allebie niet zulke goede strategieen waren. :-)
    Een verschil in zelfvertrouwen, of vertrouwen in eigen kunnen dus, maar waar dat precies vandaan komt?

  3. Wat Greenspun eigenlijk had willen zeggen
    is dat de wetenschap een harde wereld is
    voor vrouwen.
    Want een baan is leuk, maar: what if you meet a man?
    http://www.esztersblog.com/2006/07/23/but-what-if-you-meet-a-man/

  4. Over die anekdote: Wow. En wat een goede reactie van haar. Ik zou denk ik in lachen zijn uitgebarsten, en/of geen woord kunnen uitbrengen…

  5. Wilfred

    Wat mij altijd opvalt is dat iha meisjes minder zelfvertrouwen hebben in hun eigen wiskundekwaliteiten. Zou het dus niet gewoon iets maatschappelijks kunnen zijn, die onzekerheid wordt hun van jongsafaan aangepraat? In de lijn van Florine haar wiskundeleraar, bij gelijke gekwalificeerdheid hebben jongens eerder het idee dat ze het kunnen dan meisjes en gaan er dan dus ook mee door. Ik heb ook het idee, dat wij in Nederland het slechter doen dan in andere westerse landen.

  6. Zou het dus niet gewoon iets maatschappelijks kunnen zijn, die onzekerheid wordt hun van jongsafaan aangepraat?
    Ja, dat denk ik wel.

    En daar komt dan nog dat fijne fenomeen ‘stereotype threat’ bij (waarover ik eerder hier en hier schreef): als je je bewust bent van een stereotype ga je je meer volgens dat stereotype gedragen. Dus bijvoorbeeld je wiskundetest beter doen als je een jongen bent, en slechter als je een meisje bent (en weer beter als je aziaat bent).

Reacties zijn gesloten.