Op bezoek bij het CERN

Deze week was ik met de zesde klas van het JCU mee op excursie naar het CERN in Genève.

We zijn rondgeleid door medewerkers van het CERN en hebben twee enorme detectoren gezien: CMS, die zogenaamd ‘compact’ is (30 meter lang?) en ATLAS, inderdaad nog veel groter. Hoe kleiner de dingen die je wilt bekijken, hoe groter immers het benodigde apparaat – denk maar aan een loep voor kleine beestjes, een microscoop voor cellen en een elektronenmicroscoop voor moleculaire structuren. En voor elementaire deeltjes dus een versneller in een tunnel van 27 kilometer lang en een detector van pakweg 40 bij 25 meter…

Behalve een onderzoeksinsitituut dat zich bezighoudt met de fysica van elementaire deeltjes is het CERN ook de plek waar bijna 20 jaar geleden het World Wide Web is uitgevonden. “Vague, but intriguing”, schreef zijn baas boven het voorstel van TIm Berners-Lee: vaag, maar intrigerend.

En nu zijn ze bezig met “The Grid”, wellicht over een paar jaar ook niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, een netwerk waarin veel computers samen kunnen rekenen aan grote hoeveelheden data. Als de LHC, de nieuwe versneller in het CERN, eenmaal draait zal ongeveer 1% van de totale (digitale) informatie in de wereld van het CERN komen. Da’s dus erg veel, en er is veel rekenkracht nodig om dat allemaal te analyseren.

Voor wie meer wil weten over de mensen bij het CERN en wat zij zoal doen binnen en buiten hun werk: Amerikaanse CERN-onderzoekers hebben een blog.

Ten slotte wat licht vermaak: Les Horribles Cernettes is “the one and only High Energy Rock Band”. En dit artikel uit satirische krant The Onion gaat over een groot “science thing” dat financiering nodig heeft.

  1. Grappig, later dit (school)jaar -ergens in februari volgens mij- ga ik ook samen met de rest van de natuurkunde-2 klas (CSVVG Assen) naar CERN of een andere instelling die aan quantummechanica doet.

    De ontwikkeling voor ‘The Grid’ lijkt me wel interessant, ik ben benieuwd hoe ze dit gaan organiseren. Overigens gebeurd er wel al iets soortgelijks met SETI@home, maar ik neem aan dat CERN’s project veel grootschaliger is…

  2. Wilfred

    Oh, ik benijd je Florine. Maar denk je dat er hierdoor meer mensen exact gaan studeren? Laten we hopen van wel.
    En Arjan, voor o.a. al dat dataverkeer hebben ze dus surfnet6 aangelegd.
    Hebben ze ook nog iets verteld over wanneer ze denken dat de LHC echte experimenten gaat doen? Ze lopen immers achter op schema.

  3. @Arjan: Ik dacht even dat je met de tweede klas naar CERN ging… maar het is met natuurkunde2, natuurlijk. Veel plezier!
    The Grid deed mij ook aan SETI@Home denken. Dit is inderdaad groter.

    @Wilfred: Bedoel je of er door het JCU meer mensen exact gaan studeren, of door CERN-excursies? Eerlijk gezegd zou ik het voor allebei niet weten…

    Het is mij ook niet geheel duidelijk geworden wanneer LHC echt zal gaan draaien, de bedoeling is dit voorjaar, maar er werd al wel gespeculeerd dat dat misschien niet gehaald ging worden. Maar hoe groot de vertraging dan zou zijn, weet ik niet.

  4. Steve

    Hey – Anyone who thinks the CERNettes is the only High Energy Rock band has not been to Fermilab to enjoy the musical “talents” of the Drug Sniffing Dogs. The bands motto is “what we lack in talent, we make up for with volume”. CDF has been enjoying their performances for a dozen years or so.

  5. That sounds… interesting, Steve!

Reacties zijn gesloten.