Middelbaar onderwijs met ander perspectief

Ooit, op het oude “Blog Vrij van Nut” dat niet meer bestaat, schreef ik een persiflage op het gedicht Middelbaar onderwijs van Driek van Wissen. Leek me wel een mooie voor de Dindsdagavond Onderwijspoëzie-serie.

Middelbaar onderwijs

Het mooiste meisje van de klas
verschikt onwennig bij haar schouder
het bandje van haar bustehouder;
ze draagt dat rare ding maar pas.

De meester, achter brilleglas,
ziet toe, ontroerd, en denkt: ‘Wat zou d’r
gebeuren als zij tien jaar ouder
en ik eens tien jaar jonger was?’

Ach, hij vergeet hoe hij verdorde
en hoe haar leven pas begint.
In stilte wordt door hem bemind
de schone vrouw, die zij zal worden.

Dan praat ze wat, het lieve kind,
en streng roept hij haar tot de orde.

Driek van Wissen

Mijn versie onder de vouw…

Ze is de mooiste van de klas,
waarop de meester denkt; wat zou d’r
gebeuren als zij tien jaar ouder
en ik eens tien jaar jonger was?

Zij ziet alleen zijn brilleglas,
ze denkt niet aan haar bustehouder,
of aan dat bandje op haar schouder,
ze griezelt van zijn baard van vlas.

De mooie vrouw die zij zal worden
wordt dan misschien door hem bemind,
in stilte weet dit lieve kind
heel goed dat hij allang verdorde.

Ze lacht om zijn verkreukte das,
en boos stuurt hij haar uit de klas.

Eén reactie

  1. Florine op voor dichter des vaderlands! Ik vind het echt een grappige persiflage!

Reacties zijn gesloten.