Ga je nog wat vertellen over die nieuwe baan?

… vroeg Tom Kooij mij onlangs.

Ja, natuurlijk. Mijn nieuwe baan.

Ik werk sinds 1 september 2007 bij het Junior College Utrecht, kortweg JCU.

Het JCU is een onderdeel van de Universiteit Utrecht en werkt samen met 26 middelbare scholen uit de (wijde) omgeving. We hebben twee doelen: onze leerlingen uitdagend en motiverend bèta-onderwijs bieden; en een proeftuin zijn voor nieuw bèta-onderwijs voor VWO.

Het is dan ook heel toepasselijk dat ik bij het JCU twee functies heb: het ontwikkelen van de module Levensloop van Sterren (astrofysica, niet celebrity-watching) die onze zesdeklassers nu kunnen volgen; en het voor de docenten van onze partnerscholen mogelijk maken om mee te helpen in de proeftuin en er de vruchten van te plukken.

Onze leerlingen komen van de partnerscholen, waar ze in 5 en 6 VWO zitten; gemiddeld hebben we in elke jaarklas 2 leerlingen per school. Zij zijn extra gemotiveerd voor de bètavakken en komen gedurende twee jaar elke week op maandag en dinsdag naar het JCU voor de lessen in biologie, wis-, natuur- en scheikunde. Daarnaast doen ze extra projecten, modules over bijvoorbeeld Geologie of Biochemie, gegeven door docenten van de universiteit.

Van deze modules maken we dan, samen met docenten van de partnerscholen, lesmateriaal dat zij op hun eigen school kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld in het nieuwe bètavak NLT, dat helemaal uit losse modules bestaat.

Meer weten? Ik blog voor m’n werk, tegenwoordig, op Nieuws van het JCU.

  1. Tom

    Al eerder gelezen, maar nog niet geantwoord. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag! ;)

Reacties zijn gesloten.