Tegemoetkomen aan verschillen in de klas, Keuzeopdrachten bij natuurkunde als voorbeeld

Verschenen in NVOX september 2010, pp. 308-310.

Leerlingen verschillen in interesses en talenten. Als je de hele klas hetzelfde programma voorzet, krijgen maar weinig leerlingen de kans hun talenten optimaal te ontwikkelen. Keuzeopdrachten op verschillende niveaus bieden een oplossing. Alle leerlingen worden uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Dit werkt, als ze maar waardering voor hun inspanning krijgen. Probeer het zelf maar eens!

Differentiatie binnen natuurkunde is niet nieuw. Methoden bieden keuzeopgaven. Ooit was er een project Differentiatie Binnen Klassenverband (DBK- na). Het Junior College Utrecht (JCU) rakelt het idee van differentiatie weer op en past het toe in 5 en 6 vwo om getalenteerde leerlingen meer uit te dagen.

Vincent van Dijk, Jeroen van Velden, Florine Meijer en Ton van der Valk.
Artikel in pdf

Advertisements