Kwantumstructuur van de materie: quarks, orbitalen en deeltjes in doosjes

Verschenen in NVOX, tijdschrift voor natuurwetenschappen in het voortgezet onderwijs, januari 2013, pp. 18-20.

“Het woord quantummechanica had ik al vaak horen vallen, maar dan meestal als iets onbegrijpelijk moeilijks. Ik heb na de module toch het idee dat ik een stukje van deze moeilijke materie goed onder de knie heb.” Aldus een leerling na het volgen van de module Kwantumstructuur van de materie.

Leerlingen uit 6-vwo kennis laten maken met quantumfysica en -chemie, inclusief golf-deeltjes dualiteit, standaardmodel en orbitalen, gaat dat ver? Ja, dat gaat best ver, en voor sommigen misschien wel te ver: “ik kreeg hoofdpijn van al die deeltjes…”, voor anderen is het een openbaring: “Ik wilde altijd geneeskunde studeren, maar tijdens deze module ben ik verliefd geworden op quantummechanica!” Deze leerling is in september 2011 gaan studeren. Natuurkunde.

Auteurs: Florine Meijer, Ton van der Valk, Vincent van Dijk en Frans Teeuw.
Kwantumstructuur (pdf).

